Obligatiile operatorilor din sistemul de agricultura ecologica privind notificarile tranzactiilor comerciale conform Ordinului nr. 312/2021

Obligatiile operatorilor din sistemul de agricultura ecologica privind notificarile tranzactiilor comerciale conform Ordinului nr. 312/2021

Ordinului nr. 312/2021 privind organizarea sistemului de control si certificare, de aprobare a organismelor de control si de supraveghere a activitatii acestora ı̂n agricultura ecologica prevede:

  • Obligatia privind identificarea loturilor: Art. 20 alin (4) Operatorii din sistemul de agricultura ecologica trebuie sa asigure trasabilitatea produselor in toate etapele de productie, pregatire, distributie sau depozitare, produse ecologice ori in conversie, import dintr-o tara terta sau export spre o tara terta sau introducere pe piata, inclusiv prin identificarea loturilor de produse obtinute si utilizarea codurilor de identificare ale loturilor aferente astfel stabilite in toate documentele necesare tranzactionarii, cum ar fi: documente contabile, documente de transport etc.

De asemenea, va reamintim obligatia privind mentionarea codului SRAC pe documente (RO-ECO-026).

  • Obligatia privind solicitarea certificatului de tranzactie: Art. 20 alin (14) Operatorii din sistemul de agricultura ecologica trebuie sa solicite catre SRAC eliberarea certificatelor de tranzactie pentru orice tranzactie comerciala efectuata in afara teritoriului Romaniei.

Obligatia se aplica pentru operatorii/grupurile de operatori care comercializeaza cantitati mai mari de 500 kg in cazul produselor agricole neprocesate si/sau 100 kg in cazul produselor apicole si produselor agricole procesate in afara Romaniei.

Operatorii din sistemul de agricultura ecologica trebuie sa accepte prelevarea de probe in vederea efectuarii de analize pentru toate loturile de produse ecologice/in conversie, reprezentand productie primara, pentru care se elibereaza certificate de tranzactie, in cazul operatorilor care desfasoara activitate de comercializare.

Documentele pentru eliberarea certificatului de tranzactie sunt transmise in timp real iar acesta se elibereaza la data tranzactiei sau in maxim 30 zile. Documentele necesare sunt:

  1. copie a facturii fiscale sau a unui document echivalent
  2. copie a documentelor de transport (CMR, Aviz de insotire marfa, BL, etc)
  3. buletin de analiza pentru lotul respectiv, in cazul in care acesta exista
  4. documentele de achizitie in cazul comerciantilor de cereale si/sau plante tehnice (inclusiv certificat de tranzactie emis de OC al furnizorului)
  5. eticheta
  6. centralizatorul tranzactiilor comerciale – model anexat.

Mai multe informatii aflati din documentul anexat.